Mapping the Moving Image. Media, Agents, and Sites in the Czech Context

NOV_2985tadruha.jpg
News Recommended
The publication titled Mapping the Moving Image. Media, Agents, and Sites in the Czech Context is dedicated to a critical assessment of the practice of the moving image in the Czech art world from the 1970s to the present day. Its central theme is the critical analysis of the relevant planes of negotiation for an autonomous position for this practice. The separate commissioned essays by authors representing the discourses of both art history and film studies, as well as the perspective of archivists and curators, are arranged into a coherent volume that makes up for the currently fragmentary historical image of this practice. Chapters treat the beginnings of video (Martin Mazanec), the art played by video in higher art education (Tomáš Pospiszyl), curatorship (Markéta Mansfieldová), periodicals (Eva Krátká), exhibitions (Matěj Forejt), competitions and festivals (Lenka Střeláková), media variety (Martin Blažíček), performance documentation (Sylva Poláková), archiving (Matěj Strnad), internet art (Marie Meixnerová) and the relationship between the moving image and the humanities (Kateřina Svatoňová). Editors: Sylva Poláková a Martin Mazanec Available in both Czech and English. Graphic design by Anymade studio. The book is available in the e-shop of Národní filmový archiv, Prague, in selected bookstores and gallery shops.
Code
K067
ISBN
978-80-7004-199-4
Weight
0.96 kg
Availability
Available - ready to dispatch
Our price
€20/ks
ks

Product belongs to these categories

Description

Kniha má dva druhy obálek. V případě, že máte zájem o jednu konkrétní, uveďte to prosím v poznámce při objednávce.

Publikace Mapování pohyblivého obrazu s podtitulem Média, aktéři a místa v českém prostředí je věnována historii a kontextualizaci doposud fragmentárního obrazu pohyblivého obrazu na pomezí uměleckého provozu a kinematografie. Ve třech kapitolách nazvaných Historie – Diskurz – Praxe je rekonstruována dynamická síť vztahů, v níž se od konce šedesátých let do současnosti vyvíjely umělecké disciplíny filmu, videa či nových médií. V jedenácti studiích této kolektivní monografie se autoři a autorky zabývají vlivem předchozích filmových praxí (Martin Blažíček), počátky videoartu (Martin Mazanec), dokumentací performance (Sylva Poláková), novými médii (Marie Meixnerová), uměleckým školstvím (Tomáš Pospiszyl), akademickým diskurzem (Kateřina Svatoňová), výstavní praxí (Markéta Mansfieldová), revizí odborných periodik (Eva Krátká), sběratelstvím (Matěj Forejt), systémem oceňování (Lenka Střeláková) a dlouhodobou archivní péčí (Matěj Strnad). 
Mapování pohyblivého obrazu není jednoznačně chronologické, naopak se mnohdy překrývá a zohledňuje tak vrstevnatost prolínání filmu, videa a dalších disciplín. Tato publikace s bohatou obrazovou vrstvou a QR odkazy na jednotlivá videa, doplňuje české dějiny umění o chybějící kapitolu reflektující pohyblivý obraz. 

Publikace vznikla jako výstup výzkumného projektu „Audiovizuální dílo mimo kontext kinematografie: dokumentace, archivace a zpřístupnění“ (DG20P02OVV025), který je financován z programu NAKI II Ministerstva kultury ČR.

© Národní filmový archiv, 2022

 

Parameters

Files for download

Links and videos

Comments

Ratings

Articles